Om låtarna på Kvällsekot
Strån
Strån är ett litet instrumentalstycke som inleder skivan.
Jag hittade på melodin medan min flickvän Maria hade ett kort
samtal med sin syster Christina. Först tänkte jag kalla det "Medan
Christina ringer", men det hade nog varit för internt. Jag skrev
ett arrangemang till låten, den enda på plattan som det fanns
ett färdigt notarrangemang till, och Fredrik spelade. Jag tror att
han ändrade några av mina allra djärvaste harmonier - till
det bättre. På något sätt får jag en känsla
av grässtrån som vajar i vinden när jag hör den. Därav
namnet.
Det här är den enda låten som inte är inspelad i Studio
Fabriken. Inspelningen gjordes i en replokal i det stora gröna huset
i fiskhamnen där Studio Fredman låg.
Nu börjar Rapport
En sång om en människa som drabbats av en katastrof. TV:n har
lagt av på grund av strömavbrott. Men han vet en del om krishantering
och att det är viktigt att hålla på sina rutiner i ett
sånt läge. Så han sitter kvar i TV-soffan och tänker
sig kvällens program. Jag skrev låten våren 96 när
jag gick på Visskolan i Kungälv. Det året var jag utan
TV, men annars missar jag inte gärna Rapport. Vid första tillfället
jag spelade in i Studio Fabriken, våren 97, spelade jag in den här
tillsammans med Morgonvandring och Skördevisa. Vi gjorde en ny version
99 som blev den som kom med på plattan.
Vi åker buss
En låt som kom till under jullovet från Visskolan. Jag jobbade
några dagar på min gamla arbetsplats Textile Processning i
Borås och satt och lusläste en lång programlista i jakt
på fel. Det var TRÅKIGT. Helt omotiverat dök orden "Här
kommer bussen" upp i mitt huvud. Som flitig kollektivresenär
fanns det gott om egna upplevelser att ösa ur och snart var programlistningen
full av lösa textrader som jag pusslade ihop till en färdig
visa när jag kom hem. Den är väl mest en skämtlåt,
men i efterhand har jag börjat se den som en hyllning till den kollektiva
människan. Visserligen är alla irriterade på varandra
och vill helst bli lämnade i fred på var sitt dubbelsäte,
men vi möts i alla fall. Vi åker buss, alltså lever vi!
Jag tror på Strutsen
Vi svenskar har svårt att umgås spontant. Skall man bjuda
hem någon så skall man ringa en vecka innan så man kan
skriva in besöket i almanackan. Men det finns undantag. Det finns
de som är så där härligt spontana och bara ringer
på. Som till exempel Jehovas vittnen. Men är det så trevligt
egentligen? Jag tror på Strutsen skrev jag när jag var på
mitt skeptiska humör. I konsekvensens namn har jag i slutet av låten
lagt in en vänding där jag är skeptisk mot att vara allt
för skeptisk. Låten spelades först in våren 95 i
Studio Lyckholms och var då en rak rocklåt. Senare kom jag
på att det var mycket skönare att spela den som tradjazz.
En fisk
Det här är en udda sak som bygger på ett enkelt riff som
blev över från en misslyckad låt med titeln "Ingenting
klär en skönhet". Jag hittade på en skruvad melodi
som jag tyckte blev rätt bra. För att testa om det gick att
sätta text till melodin skrev jag ner lite ord, mest för att
se hur många stavelser det skulle bli. Det tog väl på
sin höjd en minut. När jag sedan tittade på resultatet
förstod jag att låten var klar. Texten var ungefär lika
skruvad som melodin. I januari 99 spelade jag in några låtar.
Mellan tagningarna satte musikerna hela tiden igång att jamma. Oftast
utan att spela någon låt. De bara låg på ett ackord
och jazzade. Själv brukar jag alltid slita med mina låtar,
så jag tänkte att här kunde man koka soppa på en
spik. Vid nästa inspelningstillfälle fick de jamma på
Fisken. Närmast av en slump var hjältegitarristen Anders Almqvist
med på inspelningen. Den ordinarie gitarristen ringde och meddelade
att han inte kunde komma, men han lovade att skicka en kompis. Jag var
väl inte helt nöjd med att ha en okänd snubbe som aldrig
varit med och repat på inspelningen. Men när Anders började
lira så klagade jag inte.
Extrapris
”Kärringarallyt” är en attraktion i Sjuhäradsbygden.
Varje torsdagskväll är det fabriksförsäljning hos
en massa strumpmakare, mössfabriker, skjorttillverkare och liknade.
Jag var hemma hos mina föräldrar i Borås över julen
92 och hörde min mamma och moster diskutera senaste resan. Det gav
uppslag till ”Extrapris” som handlar om ett liknande fenomen.
Låten hade premiär på nyårsafton då jag underhöll
på en Chalmersfest. Hösten 97 var jag och Martin Krantz i studion
för att spela in ”Gummistövlar”, men vi passade
på att spela in ”Extrapris” också för skoj
skull. Hösten 99, när det var dags att sätta samman låtarna
till skivan, hade jag ändrat en del i texten, och bestämde mig
för att spela in en ny version. För att få lite atmosfär
ordnade vi en fest i studion där vi skulle spela in en liveversion
av ”Extrapris”. Festen blev lyckad, men när vi jämförde
den nya versionen med den vi spelat in två år tidigare var
det mycket mer liv i den gamla. Så det blev den som kom med på
skivan. Det enda resultatet från festen är den gruppbild som
finns med i häftet till CD:n.
Samtal i månsken
Jag skrev en låt som jag kallade för ”Fikonlöv”,
där en enormt omständlig person lägger fram ett frieri
för sin älskade Berit. Det här är en variant på
samma tema. Halvägs in i låten insåg jag att jag höll
på att skiva en Birger Sjöberg-pastisch. Som en liten hälsning
till honom döpte jag den efter två av hans visor: "Samtal
om Universum" och " I Spaniens månsken". Låten
kan bli totalt fel om man spelar den för en mindre uppmärksam
publik. Den uppfattas då enbart som en ovanligt dålig kärleksballad.
Samma effekt uppnådde den på DN:s recensent Malena Rydell
som tyckte jag lät som en självgod insändarskribent om
EU-gurkor. Jag bad Christina Kjellson sjunga Lisbeth, vilket hon till
min stora glädje gick med på. Greger Siljebo hade jag hört
i gruppen Tritonus, vars platta ”Svett å tagel” jag
lyssnat mycket på. Hans fiol var ett verkligt lyft för låten.
Trollskott
Trollskott var från början en melodislinga som jag plockade
ut på gitarren. Maria hjälpte mig att sätta ackord till
och kom även på att sjunga den i folkmusiktappning. Marianne
Holmboes andrastämma skruvade till det hela gott. Titeln Trollskott
har jag stulit från mig själv. Jag, Jimmy Ginsby, Jan Erik
Lundqvist och Bengt Witte satte ihop ett band för en spelning på
stadshotellet i Vislanda. Det var en fantastisk spelning, där vi
blivit bokade för att göra ett stillsamt visprogram med mestadels
Leonard Cohen-material, men fann oss sjungande bland rockande raggare,
grovtatuerade tjejer och fulla cementarbetare. Vi tvingades snyta tre
hela set med coverlåtar ur näsan och kom faktiskt någorlunda
helskinnade ur upplevelsen. Det blev gruppen Trollskotts enda framträdande.
Morgonvandring
Den äldsta låten på skivan. En januari- eller februari-kväll
91 var jag på fest. Av någon anledning hade jag väldigt
tråkigt och satt mest och deppade över en serie öl. Men
jag ville inte ge upp utan satt kvar till runt fyra på morgonen.
När jag till slut lommade hemåt kände jag mig rätt
misslyckad. Men det var en vacker natt. Snön föll tung. Jag
bodde på den tiden i ett vindsrum i Örgryte (Olof Skötkonungsgatan
54), ett område med gamla fina hus från 20-talet med stora
trädgårdar. När jag gick med snön virvlade runt bland
gatlyktor, fruktträd och de gamla husen så var det nästan
lika vackert som sorgligt. Jag började nynna på en melodi.
Nästa morgon kom jag ihåg melodin och gjorde en visa av den.
Det här är den första låt som spelades in till skivan.
Vid det tillfället viste jag inte att det skulle bli en skiva, utan
ville bara göra en bra demo. Martin Krantz solo är värd
en kommentar. Efter tagningen var han sur för att han sabbat hela
solot med en felaktig ton. Vi lyssnade några gånger och var
sedan överens om att den "felaktiga" tonen var den bästa
i hela solot.
Tjugotvåhundratalsblues
Människornas tid på jorden är över och den sista
skaran är på väg bort i sin raket. Jag minns inte riktigt
vad som fick mig att skriva den här. Antagligen var det mest nöjet
att skriva en låt om att åka raket. Det är något
fånigt över det som jag inte riktigt kan sätta fingret
på. Michael gick loss rejält och fixade rundgång i mixerbordet
för att få det att låta som en raket. Själv vrålade
jag en överstämma och tog i så att jag ramlade baklänges
i studion; smällen kan höras i slutet av låten.
Gummistövlar
I fysiken finns det en princip som säger att man inte kan studera
ett objekt utan att också påverka det. I den här naturbetraktelsen
klampar åskådaren själv in i handlingen med gummistövlarna
på. Antagligen är jag lite inspirerad av Harry Martinssons
”Utsikt från en grästuva” som jag hade läst
lite tidigare. Jag kom direkt från ett julbord när vi skulle
spela in den. Den lilla hesheten man kan höra beror på flott
i strupen. Jag hade tänkt mig gitarrsolon där jag sjunger dabadabadada.
Men Martin tyckte det var bättre med mitt dabadab-ande, så
det fick bli så.
Skördevisa
Skördevisan kom till i samband med Visskolan i Kungälv. Vi hade
besök av Uni Brandeby som berättade om rasism. Bland annat visade
hon en affisch för ett nynazistiskt parti som visade en svensk idyll
men en röd stuga och en bonde som körde hem ett hölass.
– Det skulle se lustigt ut om man satte dit några skinnskallar
på hölasset, sa jag till vår fröken Hanne Juul.
- Skriv en låt om det, svarade hon. Jag hade nog tänkt mig
något skämtsamt, men det blev en ond saga istället. Ett
tag var jag tveksam till om texten var så lyckad, så jag gjorde
en alternativ variant. Men till sist bestämde jag mig för att
behålla den ursprungliga varianten. Så här löd sista
versen i den alternativa versionen:
Då hörde de bruset och såg genom ljuset
mot skogen hur regnet kom drivande över,
hur dammvirvlar höjdes och trädkronor böjdes
och himlen stod blåsvart mot glödande klöver.
De stod liksom frysta, av blixtar belysta
och hagel slog hårt över ängar och hagar,
med maktlösa händer i röken från bränder
och vintern drog rakt genom sommarens dagar.
Skymning
Ett minne av en sommarkväll vid Bobergs udde, söder om Falkenberg,
någon gång i mitten av åttiotalet. Jag hade varit nere
och badat en sen augustikväll. På väg hem gick jag över
en strandäng och la mig i gräset en stund. Luften hade börjat
bli sval, men marken var fortfarande varm. Jag låg nog inte där
mer än en minut, men det var ett minne som bet sig fast. Flera år
senare gjorde jag en visa av minnet. Det visade sig då att minnet
rymde ett minne.
En hyvens hund
En gång i mellanstadiet blev jag biten av en hund när jag tog
en kvällspromenad. Tidigare hade jag önskat mig en hund, men
nu blev jag rädd för hundar. Det blev värre och värre.
Till slut var jag rädd för minsta garnnystan. Skräcken
kulminerade en natt när jag blev uppjagad på ett biltak av
två svarta skäggiga hundar. Deras matte bad så mycket
om ursäkt, men tyckte nog att jag överreagerade. I samma veva
skrev jag den här låten. Det var väl inte precis så
här det gick till den gången jag blev biten. Men det var så
här jag upplevde det! Låten blev en liten hit, och jag spelade
den flitigt under några år. Folk brukade fråga om jag
var rädd för hundar själv. Jag svarade ja, tills det slog
mig en dag att jag faktiskt inte var särskilt rädd längre.
Åtminstone inte för vanliga snälla hundar. Så det
verkar som jag faktiskt lyckades bota min fobi med hjälp av den här
visan. Albinogrisliknande kamphundar har jag dock ingen förståelse
för. Idealhunden skall ha skotskrutig kappa och se ut som en korsning
mellan en nalle och en docka.
Vid stranden
Våren 97 gick jag runt och vantrivdes nåt fruktansvärt.
Efter ett misslyckat framträdande på Falkenbergs Visfestival
sommaren innan hade jag börjat tvivla på vad jag höll
på med och vad jag ville med min musik. ”Vid stranden”
blev vändpunkten. Det är märkligt vad mycket bättre
man kan må bara man lyckats sätta ord på eländet.
När vi hade spelat in den våren 99 bestämde jag mig för
att göra skivan.
Aldrig så bakfull
Skivans sista låt, och den sista jag skrev och spelade in. Jag gillar
att sitta hemma och improvisera imitationer av andra artister. Ulf Lundell,
Stefan Sundström och Lars Winnerbäck tillhör favoritföremålen
för mina små lustmord. Den här kom nästan av sig
själv. Jag hade inte ens skrivit ner texten när jag spelade
in den. Eftersom den avviker rätt mycket från de övriga
spåren på plattan så placerade vi den sist som en bonuslåt.
|